Kim jest ślimak Sam?


 


Ślimak Sam tej nocy był bardzo przejęty i nie mógł zasnąć. Sen z powiek spędzała mu rozszalała za oknem burza oraz jutrzejsze, bardzo ważne wydarzenie - pierwszy dzień w szkole. Rano odmówił zjedzenia śniadania i bardzo przejęty przekroczył próg szkoły. Jak się okazało, wcale nie było się czego bać. Wszyscy koledzy i nauczyciele byli bardzo mili. W klasie wychowawczyni zaproponowała uczniom integrującą grę, która wymagała podzielenia grupy na dwie drużyny: dziewczynek i chłopców.


I tutaj pojawił się problem. Ślimak Sam nie potrafił określić swojej płci. Dzieci z klasy otoczyły go i podjęły próbę wytłumaczenia mu kiedy jest się chłopcem a kiedy dziewczynką. "Jeśli lubisz grać w piłkę, to jesteś chłopcem (...) A jak lubisz lalki, to dziewczynką. Proste."
Ślimak Sam czuł się bardzo niezręcznie w owej sytuacji i schował się w swojej skorupce.




Na pomoc przyszła szkolna pedagog, która zadała mu pracę domową wymagającą odwiedzenia i przeprowadzenia wywiadu ze zwierzętami żyjącymi w okolicy. Głównym tematem rozmowy miały być zniszczenia po burzy, ale w trakcie przebywania ślimaka Sama z innymi mieszkańcami okazało się, że nie tylko on jest niezwykły.


"Kim jest ślimak Sam?" to pięknie ilustrowana książeczka nie tylko dla najmłodszych, która porusza bardzo ważny temat o inności i tolerancji do tejże właśnie różnorodności. Książka przekazuje tą mądrość bardzo delikatnie i bez zbędnego narzucania się. Jest to po prostu sympatyczna historia o zwierzątkach i pokonywaniu trudności.
Bardzo podoba mi się to, że na końcu autorzy wyjaśniają zachowania zwierząt występujących w owej książeczce z biologicznego punktu widzenia. Dzięki temu wiemy, że nasz główny bohater jest hermafrodytyczny, czyli posiada organy rozrodcze samca i samicy. Muszę przyznać, że ta część bardzo mnie zaciekawiła i po raz kolejny poszerzyłam swoją wiedzę.



Oprócz pięknego przesłania, książka posiada także piękne wydanie i szatę graficzną. Artur i ja pokochaliśmy ilustracje Katarzyny Boguckiej. Warto sięgać po takie książki.


"Kim jest ślimak Sam?" 
Maria Pawłowska, Jakub Szamałek, 
Wydawnictwo Krytyka Polityczna

Książkę można kupić TUTAJ 


Dziękuję wydawnictwu Krytyka Polityczna za możliwość zapoznania się z tymi pięknymi książeczkami.


6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa pozycja! Zupełnie inna od takich normalnych książeczek dla dzieci. Zastanawiam się czy moja 5l.Podopieczna byłaby zainteresowana nią.

    www.swiat-wg-anuli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewna że jej się spodoba. Książka jest przeznaczona dla dzieci od 4 do 7 lat. Mój Artur bardzo ją polubił.

      Usuń
  2. Piękna :) choc chwilowo ślimaki baaaedzo źle mi się kojarzą :\ pożerają mi plony ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Trzeba poszukać! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. No właśnie, książka ma ciekawą grafikę. A taka książeczka na pierwszy rzut oka musi przyciągać obrazkami. Mam nadzieję, że treść opowieści usatysfakcjonowała chłopca i skończyła się ciekawym morałem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne grafiki! Z tego, co piszesz, książeczka powinna zaciekawić większość dzieci.

    OdpowiedzUsuń