Zmysłowy piątek - Słuch

  • Dźwiękowe memo*
 
* Inspiracja stąd

Wykonanie:

Do pojemniczków po serkach/jajkach niespodziance/jogurtach/pudełkach po zapałkach/itp wsypujemy wszystko, co posiadamy w naszym otoczeniu (ja wsypałam cukier, makaron i groch). Ten sam wsad wsypujemy do dwóch pojemniczków, w mniej więcej takiej samej ilości, żeby zachować podobny dźwięk. Powstają wtedy pary tak samo brzmiących pudełek.
Jeśli mamy starsze dzieci proponuję zrobić od 10 do 12 takich pojemniczków. 



 Jak grać?

Dzieci kolejno próbują znaleźć po dwa tak samo brzmiące pudełka. Jeśli grupa dzieci jest większa, można grać na punkty i nagrody. 

Jeśli mamy jedno dziecko, dzielimy pudełka na dwa zestawy. Zabawa polega na tym, że najpierw dorosły prezentuje dźwięk, a dziecko musi odnaleźć dany dźwięk wśród swoich memo. Role oczywiście mogą się odwrócić i dorosły też może poćwiczyć swój zmysł słuchu. 

Mój Artur nie chciał zbytnio współpracować jeśli chodzi o zasady gry w memo. Chwilę był zachwycony, cieszył się z wydobywanych dźwięków z pudełeczek, po czym wykorzystał memo w następujący sposób:




  • Mała myszka
Dzieci siadają w kręgu. Z grupy wybieramy ślepego kotka, który siada w środku kręgu i zakrywa oczy i małą myszkę, która próbuje opuścić krąg po cichutku. Kotek ma za zadanie uważnie wsłuchiwać się w odgłosy myszki i jeśli usłyszy jakikolwiek szelest lub piśniecie wskazuje palcem, skąd pochodzi dźwięk. Złapana myszka staje się kotem i w ten sposób dzieci bawią się "do znudzenia".

  • O krok dalej


Do zabawy potrzebne są dwie osoby. Stają one przodem do siebie w niewielkiej odległości. Jedna z osób rozpoczyna zabawę i mówi niezbyt głośno jakieś słowo. Druga osoba powtarza dane słowo. Jeśli dobrze je powtórzyło oddala się o krok od drugiej osoby i wypowiada jakieś słowo. Ta znów powtarza usłyszane słowo i robi krok dalej. Im większa odległość, tym bardziej uczestnicy zabawy muszą wytężać słuch.


Oczywiście zabawę można przeprowadzić w większej grupie, w parach.

  • Codzienne szukanie dźwięków
Pamiętajmy, że w każdej chwili można pobawić się w szukanie dźwięków - w domu czy podczas spaceru możemy zapisywać usłyszane dźwięki. Zabawę można przeprowadzić na zasadzie konkurencji - kto więcej usłyszy dźwięków - wygrywa.

Wpis powstał w ramach projektu Zmysłowe Piątki. Więcej o zmyśle słuchu przeczytacie TUTAJ.




9 komentarzy:

  1. Fajna zabawa i bardzo fajnie zrobione pudełeczka.
    Może Artur chętniej by się bawi, jakby mu dac drewnianą pałeczkę do uderzania w pudełka?

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł na edukacyjną zabawę dla malucha :)



    Zapraszamy do udziału w naszym czekoladowym konkursie :) http://malymeloman.pl/2013/09/04/czekoladowe-love/

    OdpowiedzUsuń
  3. świetne i pudełeczka wyglądają cudnie

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne propozycje! A Wasze memory zachwyciło mnie estetyką wykonania.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny pomysł i jeszcze lepsze wykonanie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Genialny pomysł!Ciekawe czy mój mały chciałby się już w to pobawić. Przy okazji zapraszam na konkurs Cleanic Kindi!

    OdpowiedzUsuń
  7. I po co kupować gotowe dźwiękowe memo? Super :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Super pomysł!
    Takie dźwiękowe memory przygotowywałam jeszcze dla swoich poprzednich Podopiecznych (przedszkolaka i ucznia). Często też były one częścią - jednym zadaniem - Podchodów ;). Z obecną Podopieczną na razie robiłyśmy w podobny sposób jedynie "grzechotki" (bez zabawy w dopasowywanie tych samych odgłosów).

    Muszę przyznać, że domowe przygotowanie pudełeczek (ja akurat używałam kinder jajek - tych żółtych plastikowych) jest o wiele efektowniejsze i tańsze niż kupno, np. gotowych montessoriańskich środków dydaktycznych.

    Zapraszam do siebie,
    Kasia ze Świata Niani
    swiatniani.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Fantastyczna zabawa - bardzo prosta do wykonania, ale jak widać ma wiele możliwości/scenariuszy do wykorzystania. Ja jeszcze dodam, że całą zabawkę robiliśmy wspólnie i to też dało dziecku mnóstwo radości. Oklejanie kubeczków nie było taką łatwą sprawą, ale ćwiczyło zdolności manualne.

    OdpowiedzUsuń